sobota, 14 stycznia 2017

KluskowaBiblioteka: Tytułem wstępu

Postanowiłam stworzyć nową serię wpisów na blogu. Obok "MamaTime" pojawi się "KluskowaBiblioteka". Zdecydowałam się na taką serię ze względu na to by podkreślić jak istotne jest czytanie w życiu dziecka. Najpierw przez rodzica, a później, małymi kroczkami, samodzielnie przez dziecko.
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką ludzkość sobie wymyśliła” 
Wisława Szymborska 

Gdy wpiszemy w google hasło "Dlaczego warto czytać dzieciom?" znajdziemy wiele pozycji. W większości z nich argumenty będą podobne, jeśli nie te same. Przytoczę tylko kilka z nich.

Czytanie wpływa na rozwój mowy i pamięci
Fajnie co? Z autopsji wiem, że to prawda. Gdy byłam w podstawówce stawiałam byk na byku. Każde moje wypracowanie było pokreślone na czerwono. Tu błąd, tam błąd. Na nic były próby mojej siostry, która mnie katowała dyktandami. Nic nie pomagało. Do czasu. Zaczęłam czytać. Pochłaniałam książkę za książką. Głownie to była literatura młodzieżowa, gdyż byłam już w gimnazjum, ale podziałało. Już na wypracowaniach nie było nabazgrane czerwonym długopisem, a coraz częściej pojawiały się czwórki i piątki. Do tego ponoć byłam "elokwentna", więc musiało działać :)

Czytanie wpływa na rozwijanie więzi rodzic - dziecko
Pamiętacie wpis o prezentach bożonarodzeniowych? Jeśli nie to przypominam tutaj. Pisałam tam, że najlepszym co możecie dać swojemu dziecku jest CZAS. I ot proszę, wspólne czytanie książek jest idealną okazją do spędzania czasu razem. U nas każda okazja jest dobra do czytania. Czy to bajka przed snem czy może krótki wierszyk na nocniku, a może po prostu zabawa w pokazywanie różnych przedmiotów. Wiem, że Kluska jest jeszcze malutka i bardzo ciężko jej się skupić dłużej niż 5 min. Widzę jednak jak reaguje, gdy śpiewam jej "Na wyspach Bergamutach" pokazując obrazki w książeczce.

Czytanie wspiera rozwój psychiczny dziecka
Tak, to bardzo ważna kwestia. Czytanie bajek pokazuje różne postawy moralne bohaterów, ich obyczaje i zachowania. Dziecko uczy się w ten sposób, na przykład, rozróżniać dobro od zła czy uczy się empatii. Maluchy, którym się czyta szybciej zaczynają rozumieć otaczający je świat.


Jeżeli o mnie chodzi to dbam o kluskowy rozwój czytelniczy od pierwszych dni życia. Na samym początku, czytałam jej opowiadania i bajki do snu czy tak po prostu jak leżała na macie. Teraz, kiedy każda książeczka z miękkimi stronami drży na widok małych i lepkich rączek, przerzuciłyśmy się na te tekturowe. Uwielbiamy krótkie wierszyki czy nieco dłuższe opowiadania.

Od dłuższego czasu robię listę kluskowych "must have" czytelniczych. Wiadomo, że pewnie nie zrealizuję wszystkich pragnień, ale skrupulatnie zapisuję każdą pozycję, która wpadnie mi w oko. "Nauka to potęgi klucz", a dla takiego małego berbecia przygody Pucia czy rymowana "Samochwała" to skarbnica wiedzy. Ja chce tą skrzynię ze skarbami przed Kluską otworzyć i zaszczepić w niej czytelniczego bakcyla. Mój Niemąż często się śmieje, że Kluska w swoim życiu "przeczytała" więcej pozycji niż on w swoim.


Chciałabym się z Wami podzielić listą MUST HAVE Kluski. Lista ciągle rośnie, część już jest w bibliotece, a części nie ma na liście, a już ją mamy. Jest to moja subiektywna lista fajnych pozycji dla dzieci w wieku od 0 do 3 lat. Myślę, że i starszaki znajdą coś dla siebie wśród tych pozycji. Zdaję sobie sprawę, że książki często są przeokropnie drogie i najzwyczajniej na świecie możemy nie mieć na nie funduszy. Nic straconego! Zachęcam wszystkich by odwiedzali biblioteki, ja jak byłam mała spędzałam tam połowę czasu wolnego. A gdy koniecznie chcecie mieć swoje bo tak jak ja kochacie zapach książek to polecam Wam trzy serwisy, w których książki są na prawdę w fajnych cenach. A są to: nieprzeczytane.pl/bonito.pl i aros.pl. Z każdego z nich korzystam i wszystkie są na prawdę fajne!

Czytajcie dzieciom. Minimum 20 minut dziennie, codziennie.


1 komentarz:

  1. Czytać, czytać, czytać. W domu, w parku, zabierać do biblioteki. Uczyć miłości i szacunku do książki. I nie martwić się o to, że dziecko być może nie rozumie...

    OdpowiedzUsuń

Zostaw po sobie ślad :)